Sök:

Sökresultat:

3914 Uppsatser om Historia pć gymnasiet - Sida 1 av 261

Implementering av historia som kÀrnÀmne i gymnasiet

Sammanfattning Historia blev ett kÀrnÀmne pÄ gymnasiet 2011, vilket innebÀr att Àmnet nu Àr obligatoriskt Àven pÄ yrkesprogrammen. Syftet med föreliggande arbete har varit att kartlÀgga och analysera hittills gjorda erfarenheter av implementeringen av historia som kÀrnÀmne. KartlÀggningen genomfördes vÄrterminen 2011 genom att fyra lÀrare som undervisar pÄ den nya kÀrnÀmneskursen Historia 1a1 intervjuades. Det framkom att lÀrarna sÄg det som positivt att historia blivit ett kÀrnÀmne. Samtidigt menade de att Historia 1a1 har för fÄ undervisningstimmar, vilket ansÄgs medföra svÄrigheter att ge eleverna förstÄelse för den historiska utvecklingen.

Historia och vÀrden : gestaltning av vÀrdefrÄgor i historielÀroböcker för gymnasiet

I denna uppsats undersöks om lÀroböcker i historia för gymnasiet gestaltar en koppling mellan vÀrden och historia, och hur den kopplingen i sÄ fall ser ut. LÀroböckerna som undersöks Àr Alla tiders historia A, Perspektiv pÄ historien A och Perspektiv pÄ historien 50p, och dessa undersöks utifrÄn tre olika tendenser som Äterfinns i avhandlingen Det osamtidigas samtidighet: historiemedvetande i svenska lÀroböcker under hundra Är. UtifrÄn den första tendensen, historia som vÀrdeskapande gemenskap, undersöks huruvida lÀroböckerna tar avstÄnd frÄn förintelsen. Via den andra tendensen, historien i vÀrden, undersöks hur böckerna framstÀller demokrati och dess framvÀxt. Den tredje tendensen, vÀrden i historien, handlar om att kunna pÄverka lÀsaren, att skapa förstÄelse och empati, dÀrför undersöks det om lÀroboksförfattarens röst lyser igenom texten..

Historia i elevernas vÀrld : En enkÀtstudie om ungdomars upplevelse av och förhÄllningssÀtt till historia

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur elever i grundskolans Är 9 upplever och förhÄller sig till historia, i och utanför skolan. En anledning till detta syfte Àr att historia ska bli ett kÀrnÀmne pÄ gymnasiet 2007. Undersökningsmaterialet utgörs av en enkÀtundersökning dÀr sammanlagt 81 elever fördelade pÄ fyra skolklasser i tvÄ geografiska omrÄden i Dalarna besvarat en rad frÄgor. Resultatet belyses ur olika perspektiv, ett utifrÄn elevernas bostadsort, ett annat utifrÄn kön och ett tredje - det som frÀmst fokuseras i uppsatsen - utifrÄn elevernas förmodade programval till gymnasiet.Undersökningens resultat visar att det finns skillnader mellan eleverna beroende av vilket perspektiv som tas som utgÄngspunkt. Ur ett könsperspektiv framkommer det att flickorna förhÄller sig nÄgot mer positiv till historia Àn vad pojkarna gör.

PopulÀr historia - historiesyn kontra kursplan

Denna uppsats behandlar tidskriften PopulÀr Historia. Tidskriften anvÀnds av mÄnga skolor och jag har sjÀlv anvÀnt den i undervisningen. Dock undrar jag om den har en historiesyn som ligger i samklang med kursplanen för historia A pÄ gymnasiet. För att fÄ en bra bild av bÄde PopulÀr Historia och kursplanen redogörs de för separat. Tidskrift och kursplan jÀmförs sedan och skillnader respektive likheter presenteras.InnehÄllet i tidskriften visar sig inte vara helt i samförstÄnd med kursplanen utan skiljer sig pÄ mÄnga punkter.

Historia som kÀrnÀmne: historieÀmnets utveckling och
förÀndring i gymnasieskolan

Huvudsyftet med detta arbete var att redogöra för de bakomliggande orsakerna och motiveringarna till att Historia, frĂ„n och med höstterminen Ă„r 2007, blir ett kĂ€rnĂ€mne pĂ„ gymnasienivĂ„. De underordnade syftena var vidare att undersöka elevers instĂ€llning dels till Ă€mnet historia samt till det faktum att historia skall bli kĂ€rnĂ€mne pĂ„ gymnasiet. Detta gjordes genom en enkĂ€tundersökning. Även lĂ€rares syn pĂ„ historia som kĂ€rnĂ€mne undersöktes och analyserades utifrĂ„n ett antal intervjuer. De metoder som anvĂ€ndes i arbetet var litteraturstudier, kvantitativa enkĂ€tundersökningar, kvalitativa intervjuer samt komparation.

LĂ€rarens outtalade retorik - Unspoken Rhetoric of the Teacher

Undersökningens syfte Àr att studera hur historielÀrare pÄ gymnasiet berÀttar om berÀttande. Studien grundar sig dÀrför pÄ intervjuer med gymnasielÀrare i historia. Intervjumaterialet kopplas sedan för det första till retoriska begrepp, för det andra till Thomas Ziehes pedagogiska teorier och för det tredje till Peter GÀrdenfors bild av mÀnniskan som mönsterskapare och meningssökare. Resultatet av undersökningen visar pÄ att lÀrarna i sin undervisning anvÀnder retoriska grepp av olika slag. NÀr de berÀttar om vad de gör, beskriver de det emellertid inte med retoriska termer..

Elevers attityder till Àmnet historia: en attitydundersökning
i tvÄ klasser i andra Äret pÄ gymnasiet

Syftet med denna studie var att genom stickprov pÄ tvÄ skolor utröna vilken attityd elever pÄ gymnasiet hade gentemot Àmnet historia. Som undersyfte sökte jag ocksÄ klargöra huruvuda historielÀrarna kÀnde till elevernas attityder, samt vad dessa lÀrare ansÄg var lÀmpliga ÄtgÀrder för att vid behov öka intresset för historia. Jag utgick i undersökningen frÄn hypotesen att eleverna hade en negativ instÀllning till historieÀmnet. EnkÀter lÀmnades ut i tvÄ klasser pÄ andra Äret pÄ de respektive skolorna och omfattade totalt drygt 50 elever. Intervjuer genomfördes med fyra historielÀrare pÄ samma skolor som de undersökta eleverna gick pÄ.

Historie(be)skrivning : En textanalytisk studie om hur kvinnan beskrivs i lÀroböcker för historia

Denna studie Àr en brukstextanalys av tre samtida historielÀroböcker för gymnasieelever. Studien Àmnar att redogöra för hur kvinnan beskrivs i lÀroböcker för historia och vad det i sin tur har för betydelse för historia som obligatoriskt Àmne pÄ gymnasiet. Studien utgÄr frÄn ett genusperspektiv och för ett resonemang kring hur kvinnohistoria presenteras i de olika lÀroböckerna och hur genusperspektivet anvÀnds för att förklara historia. I studien presenteras begreppet (be)skrivning som redogör sÀrskiljandet pÄ mannens och kvinnans historieskrivning i lÀroböckerna och visar pÄ vilken inverkan denna (be)skrivning kan ha för förstÄelse av historieskrivningen..

Kan historia spela roll? - Rollspel som undervisningsmetod i historieundervisning pÄ gymnasiet

Detta examensarbete behandlar rollspel som undervisningsmetod inom historia pÄ gymnasiet. Syftet var att undersöka hur denna undervisningsmetod stÀmmer in pÄ pedagogiska teorier, samt vilket utrymme den har inom styrdokumenten Lpf 94 och kursplanen. De teorier som analyserades Àr de som representeras av Dewey, Piaget och Vygotskij. LÀroplanen och kursplanen för historia A analyserades med hjÀlp av Blooms kunskapstaxonomi. Resultatet visar att rollspel i vissa delar passar in i pedagogiska teorier.

Olika kulturers historia i den svenska gymnasieskolan

Denna uppsats behandlar innehÄllet i den svenska gymnasieskolans historieundervisning. Den undersöker huruvida skolan lyckas med att ge eleverna en kulturellt mÄngfacetterad kunskap i historia som kan ge eleverna en god grund för förstÄelse av deras medmÀnniskor. Vidare vill den utreda hur vÀrldens olika kulturer representeras och presenteras i undervisning och lÀroböcker. Till grund för resultaten som presenteras i uppsatsen ligger en enkÀtundersökning med 100 informanter, 20 intervjuer och en undersökning av tvÄ av de största lÀroböckerna för historia pÄ gymnasiet. Dessa undersökningar kunde belÀgga att icke-vÀsterlÀndsk historia nedprioriteras hÄrt bÄde i klassrummen och i lÀroböckerna.

KÀnsla för kÀnslor : Konsten att medvetandegöra kÀnslor i förskolan

Denna studie Àr en brukstextanalys av tre samtida historielÀroböcker för gymnasieelever. Studien Àmnar att redogöra för hur kvinnan beskrivs i lÀroböcker för historia och vad det i sin tur har för betydelse för historia som obligatoriskt Àmne pÄ gymnasiet. Studien utgÄr frÄn ett genusperspektiv och för ett resonemang kring hur kvinnohistoria presenteras i de olika lÀroböckerna och hur genusperspektivet anvÀnds för att förklara historia. I studien presenteras begreppet (be)skrivning som redogör sÀrskiljandet pÄ mannens och kvinnans historieskrivning i lÀroböckerna och visar pÄ vilken inverkan denna (be)skrivning kan ha för förstÄelse av historieskrivningen..

Eurocentrering i lÀromedel, Eurocentering in schoolbooks

En diskursanalys pÄ tvÄ av de mest frekvent anvÀnda historieböckerna pÄ den svenska gymnasieskolan "Epos" och "Alla tiders historia A". Dessa lÀses med hjÀlp av en diskursanlys framtagen av Lennart Hellspong "Metoder för brukstextanalys". För att se om dÀr finns spÄr av eurocentrism och om de motsvarar Lpf11s kursplan för Àmnet historia. Resultatet visar pÄ att de bÄda böckerna Àr allt för vinklade till Europas fördel och att de pÄ egenhand inte motsvarar kursplanen..

Historia pÄ gymnasiet - En komparation av situationen vid BÄstads gymnasium med utvalda frÄgor i NU03

I detta arbete undersöks med hjÀlp av en enkÀt hur mycket eleverna pÄ BÄstads Gymnasium kan om historiska sammanhang, om historiska fakta och hur elevernas instÀllning Àr gentemot utvalda vÀrdegrunder. Undersökningen bygger pÄ en enkÀt som jÀmförs med den Nationella UtvÀrderingen (NU03). EnkÀten kommer fram till att eleverna i BÄstad har grundlÀggande kunskaper inom historia och angÄende de vÀrdegrunder som har undersöks lever eleverna över lag upp till dem. Typiskt för svaren frÄn enkÀten Àr dess oregelbundenhet. Det gÄr endast i ett fÄ antal fall att utlÀsa ett samband med yttre faktorer.

Det Àr en annan historia...

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur Mellanösterns historia förmedlas i lÀromedel för historieundervisning. Vi har Àven undersökt om och i sÄ fall hur lÀrarna arbetar med elevernas bakgrund i historieundervisningen, samt vilken historia som eleverna sjÀlva tycker Àr viktig. VÄr undersökning bygger pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning riktad till eleverna i tvÄ klasser i Ärskurs 7 pÄ RosengÄrdskolan i Malmö och till tvÄ klasser i Ärskurs 3 pÄ Latinskolan i Malmö, men Àven pÄ tvÄ olika kvalitativa undersökningar. Den första kvalitativa undersökningen bestÄr av intervjuer med tvÄ yrkesverksamma lÀrare, varav en erfaren historielÀrare pÄ Latinskolan i Malmö och en relativt nyutexaminerad SO-högstadielÀrare pÄ RosengÄrdskolan i Malmö. Den andra kvalitativa undersökningen Àr en lÀromedelsanalys med utgÄngspunkt frÄn lÀromedel för högstadiet och gymnasiet. Huvudresultatet av vÄrt arbete Àr: 1. Att man inte nÀmner speciellt mycket om Mellanösterns historia i lÀromedel för historieundervisning och att denna historia skildras oftast som en egen historia och inte som en del av VÀsterlandets historia. 2. Att elever tycker att USA:s historia Àr viktigast att ta upp i historieundervisningen 3. Att lÀrare i mÄn av tid försöker att arbeta med elevernas etniska historiebakgrund.

Historia och historieÀmnet: intresse och förvÀntningar bland ungdomar

Syftet med detta arbete Àr att ge en bild av ungdomars förvÀntningar pÄ historieÀmnet nÀr de börjar gymnasiet samt av deras intresse för historia. Vidare undersöks hur intresse och förvÀntningar skiljer sig frÄn varandra och hur skillnader och likheter gestaltar sig mellan olika grupper (genus och etnicitet). Med hjÀlp av en enkÀtundersökning och med historiemedvetandebegreppet som teoretisk ram analyseras elevernas syn pÄ historia överhuvudtaget samt som skolÀmne. Arbetet har ocksÄ ett inslag av tentativ teoriutveckling angÄende begreppet historiekultur och dess förhÄllande till historiemedvetande. Resultaten pekar i mÄngt och mycket i samma riktning som tidigare forskning. Eleverna i undersökningen Àr intresserade av historia, sÀrskilt politisk historia. I undersökningen förefaller en stor del av eleverna vara av den uppfattningen att just politisk historia Àr synonymt med historia i allmÀnhet.

1 NĂ€sta sida ->